Detail 2019 - 4 tendenser der har afgørende betydning for detailbranchen

Detail 2019 - 4 tendenser der har afgørende betydning for detailbranchen

15. januar 2018, Newsec Advisory A/S

På tærsklen til et nyt årti, befinder detailmarkedet sig i en hidtil uset transformationstid, hvor teknologi og nye, innovative aktører disrupter forbrugsmønstre og baner vejen for en helt ny shoppeadfærd. Forbrugernes forventninger til brands og retailere er konstant stigende, og i en tid hvor onlinehandel og click & collect har vundet indpas på at være nemt og bekvemmeligt, er det butikkernes fornemmeste opgave at integrere det digitale univers og gøre det fysiske møde mellem forbruger, produkt og service til en særlig god oplevelse – for der vil fortsat være brug for fysiske butikker. Vi sætter her fokus på fire tendenser, der ruller ind over detailmarkedet.

#1. Fortsat stigende nethandel

Dansk Erhverv har estimeret danskernes onlinekøb af varer og services til cirka 142 milliarder kroner i 2018. Det er en stigning på 9 procent i forhold til 2017 og betyder, at 12,5 procent af den danske varehandel nu foregår med den virtuelle indkøbskurv.

Den stigende onlinehandel er en international tendens, hvor de mest ivrige internet-shoppere, nemlig briterne, klikker knap hver femte vare hjem fra nettet, hvilket har medvirket til en voldsom butiksdød i Storbritannien.

#2. Mindre fysisk tilstedeværelse

PwC vurderer, at detailvirksomheder i større grad vil åbne mindre butikker for at skabe vækst, som det ses i bl.a. Storbritannien og Mexico.

Den vurdering ligger i tråd med, at vi, i Newsec Advisory, bemærker et usædvanligt stort antal tomme lejemål på 1.000 m² eller derover i Københavns strøgområder, hvilket vidner om, at det er blevet sværere at afsætte de større butikslejemål. I forlængelse heraf, har vi, de seneste år, set en øget tendens til kortfristede butiksudlejninger, butiksudskiftninger og konceptskift. Små, mere lokalt baserede, forretningsdrivende erstattes af helt kortfristede pop-up shops eller af kædeforretninger med fokus på luksussegmentet.

#3. Mere omniexperience og ”phygital” virkelighed

Retail Institute Scandinavia definerer omniexperience som, ”at shopping på tværs af digitale og fysiske universer smelter sammen for at imødekomme kunden på hans/hendes præmisser. Omniexperience betyder også at kunne købe online og prøve, returnere eller bytte produktet i butikken. Det betyder at kunne interagere digitalt i butikken, f.eks. gennem virtuelle assistenter, der fører kunden til produktets fysiske placering i butikken; at kunne købe udsolgte varer online i butikken for derefter at få dem leveret til hjemmet; eller at kunne se kundeanmeldelser på produktet i butikken.”

Omniforbrugeren, herunder især Generation Y & Z, forventer dermed en komplet shoppeoplevelse i en fusioneret ”phygital” virkelighed, hvor en omniexperience overflødiggør ordet kanaler.

Samspillet imellem digitale platforme og fysiske forretninger bliver derfor absolut afgørende i fremtidens detailhandel. De som formår at gøre det godt, vil lykkes med en drive-to-store-effekt.

#4. Pure players (webshops) etablerer fysiske butikker

Ligesom mange fysiske butikker efterhånden har fået netbutikker, ser vi samtidig en omvendt tendens, hvor såkaldte pure players (forretninger der kun er online) begynder at etablere fysiske butikker.

Amazon åbner fysiske butikker, hvor de bl.a. inkorporerer kundernes onlineadfærd i butiksformatet, og herhjemme ser vi Coolshop etablere sig fysisk. WhiteAway er også et eksempel på en pure player, der har fået en fysisk tilstedeværelse via Skousen.

Denne fjerde tendens bekræfter, at den fysiske dimension er enorm vigtig og indikerer, at det bliver svært at overleve på en digital platform alene.

Vær sikker på at have de rigtige lejevilkår

Omsætningen i detailbranchen vækster, og selvom e-handlen er det mest markante vækstområde, er danskernes foretrukne butiksvindue stadig i gadebilledet.

Det betyder, at folk vægter den gode, personlige betjening og rådgivning højt, de har behov for at føle produkterne og lyst til at lade sig inspirere – og det er alle parametre, som dagens forretninger har mulighed for at optimere på sammen med en tættere integration med deres digitale platforme.

En anden meget væsentlig ting, som man bør sikre sig, er lejevilkårene. Det kan være ødelæggende for forretningen, hvis man sidder fanget i et for stort lejemål til en for dyr leje.

Er du i tvivl, om du har de rigtige lejevilkår eller om det kan betale sig for dig at komme ud af dit butikslejemål før tid, sidder vores dygtige syns- og skønsmænd klar til at beregne og vurdere det for dig.    

 

 

 

 

 

Kontakt

Henrik Lyngskjold Adm. direktør, seniorpartner, MRICS, cand.merc. +45 26 12 13 90