Hvor skal kontorstolen stå i 2019?

Hvor skal kontorstolen stå i 2019?

29. januar 2018, Newsec Advisory A/S

I 2018 så vi en eksplosiv vækst i kontorhoteller og coworking spaces i Danmark, der ser ud til at fortsætte i 2019 og ind i det næste årti. Det nye og interessante er, at tendensen har udviklet sig fra kun at have iværksættere og små virksomheder for øje til nu også at tiltrække større virksomheder med op til 50 ansatte. Hvorfor? Dét ser vi nærmere på i denne artikel, hvor vi belyser tre tendenser, der forklarer kontormarkedet anno 2019 og frem.

#1. Projektorienterede arbejdsformer

Kontorarbejde er generelt blevet mere projektorienteret og fleksibelt, og det influerer på både virksomhedernes og medarbejdernes behov. Derfor ser vi nu flere store virksomheder rykke ind i kontorhoteller og -fællesskaber.

På grund af den teknologiske udvikling kan vi arbejde på farten, fra yndlings-caféen, kundens kontor eller hjemmefra. Det betyder, at nogle ansatte i mindre grad har behov for en fast arbejdsstation, da de enten arbejder i projektteams, rejser meget eller er ansat som freelancer. Til netop de mobile ansatte, benytter flere virksomheder kontorfællesskaber og coworking spaces.

Kræver jobbet, at man ofte er på farten, er det langt mere inspirerende at benytte sig af et cowork-kontor i stedet for at arbejde på hotelværelset eller fra kundens kontor. Ligeledes er et coworking space et bedre alternativ end at arbejde hjemmefra for de ansatte, der bor langt fra arbejdspladsen. Også projektteams, der har et pludseligt eller midlertidigt behov for at sidde sammen, kan få gavn af en mere effektiv arbejdsproces ved at kunne ”co-worke” samme sted.

#2. Fleksibilitet

Dagens virksomheder har i stigende grad behov for agilitet i forhold til lejeperiode og i forhold til at kunne skalere op eller ned på kvadratmeterne, eftersom vi arbejder mere projektorienteret og med flere tidsbegrænsede projekter – f.eks. udvikling af ny hjemmeside, et nyt e-produkt eller forskningsbaserede opgaver.

Så er der de virksomheder, som for eksempel kun har behov for et mødelokale en gang imellem eller som er for små til at kunne tilbyde deres medarbejdere en god kantineordning. Netop den efterspørgsel er kontorhoteller og coworking spaces skabt til at imødekomme til en konkurrencedygtig pris, hvor virksomhederne, ved at dele fællesudgifter, får både flere faciliteter og services – og ikke mindst fleksibilitet. Dertil sætter mange, især mindre virksomheder, pris på ikke at skulle tænke på varmeregning, rengøring, frokost, internet osv.              

#3. Fællesskab og videndeling

Men fleksibilitet og convenience er ikke det eneste, som virksomhederne søger. Stifter og direktør i det succesfulde aarhusianske virksomhedsfællesskab officelab, Christoffer Broberg Flintholm, ser en stigende tendens i samfundet til, at virksomheder har behov for at samle sig i klynger og fællesskaber. ”På lige fod med at deleøkonomi spreder sig inden for mange andre brancher, oplever vi, at alle typer virksomheder, både iværksætteren og vækstvirksomheden, men i lige så høj grad også etablerede virksomheder, ser fordelene i ikke kun at dele kvadratmeter, men også sociale arrangementer, viden og kompetencer.“

Kontorfællesskaber tilbyder dermed mange fordele for den moderne virksomhed, der samtidig får gode muligheder for at fastholde og tiltrække nye medarbejdere. For fremtidens fleksible medarbejdere er det ikke nok, at kontoret er fleksibelt og effektivt – det skal også være indbydende og understøtte faglige og sociale behov.            

Kontakt os gerne for at høre mere om de nyeste tendenser på kontormarkedet eller hvis du leder efter nyt kontorlejemål og ønsker rådgivning herom.

 

Kontakt

Henrik Lyngskjold Seniorpartner, MRICS, cand.merc. +45 26 12 13 90